2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. deathmetalverses
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. mimogarcia
8. samvoin
9. bateico
10. sekirata
Прочетен: 16851 Коментари: 50 Гласове:
Последна промяна: 06.02.2011 18:31
Свобода, демокрация, върховенство на закона - дали в България тези понятия означават същото, както в утвърдените европейски демокрации? Еми Барух смята, че София получи на кредит еврочленството си. Ако днес на България й предстоеше приемане в ЕС, със сигурност страната щеше да остане още дълго в "чакалнята". Нека приемем този евфемизъм за синоним на карантинна зона. Както знаем, тази принудителна мярка за контрол на общества и индивиди, не беше приложена преди 5 години спрямо България поради политически причини, стечение на обстоятелства, демонстрация на добра воля и наивен популизъм. Въпреки основателните подозрения, че държавата няма да се справи в срок с корупцията, с организираната престъпност и със съдебната реформа, София получи гратисен период на доверие, който не оправда.
На софийския мегдан
Напомнят го както авторитетни европейски медии, така и доста политици и дипломати от стара Европа. В България обаче политическите елити (и обслужващите ги медии) повтарят мантрата, че с приемането на страната в Европейския съюз е възстановена една историческа справедливост, че всъщност България винаги е била в Европа, че България е БИЛА още преди Европа да я ИМА. Значи, не България трябва да бъде приемана в Европа, а обратното!
Дори да изоставим очевидния парадокс, логическата нишка на бодряшкия популизъм, който вече 20 години звучи на софийския мегдан, пак някъде се къса. Дали проблемите между "тях" и "нас" не са терминологични? Дали когато в продължение на повече от десетилетие Брюксел говори за правосъдие, ред, справедливост, отговорност, коректност, почтеност, София влага в тези понятия същото съдържание?
България е БИЛА още преди Европа да я ИМА, но като територия, като пространство, като политико-географска единица. От двете страни на Балкана обаче не са се случили необходимите културни натрупвания, които да доведат до онези общовалидни стандарти и поведенчески кодове, които позволяват свободното движение на хора в Шенгенското пространство.
България вече Е в Европа. Значи ли това обаче, че българите са станали "европейци"? Т.е. модерни граждани, които ценят свободата, човешкото достойнство, почтеността и правовия ред? Не, не значи. Нулевата реакция на т. нар. гражданско общество на скандалите от началото на годината го доказва.
Какво й липсва на България?
Ето че отново се сблъскваме с различно съдържание на понятия като гражданска позиция, ценностна система, човешко достойнство и прочее - все категории, които се отнасят до статута на свободния човек в демократичната държава. Кое от двете липсва в България - свободни хора или надеждна демокрация?
Очевидно Шенгенската бариера е единственият останал инструмент за въздействие на Брюксел над София. Рано или късно - след като "измажем всички сгради по границата" - и той ще отпадне. Какво от това обаче? България е третирана като второкласен член на ЕС, защото нейното население продължава да се отнася с безразличие към собствената си съдба. И колкото по-дълго трае това, толкова по-назад в обоза на Европа ще се тътри цялата държава.
Автор: Еми Барух, Редактор: Александър Андреев
06.02.2011 18:47
Сега може да подскочиш, но ще ти кажа къде е проблема право в очите.
Една нация се възпитава точно както едно дете. Не със думи и запахи а с добри примери за продражание. Ако искаш детето ти да не лъже, трябва да изпълняваш всички дадени обещания и да не си позволяваш и най-дребната лъжа. Ако искаш детето ти да е учтиво, първо ти трябва да отстъпиш мястото си на по възрастен в трамвая и т.н.т. При социализма в това отношение беше направено много. Нацията и особено децата се възпитаваха от филмите и телевизията. Имаше положителни примери за подражание. И не случайно деградацията на днешното общество се измерва в пъти спрямо културното ниво при социализма. Почни само от броя на културните институции: театри, кина, опери, оперети, ансабли и др. Какво предлага капитализма в това отношение. Безапелационно всичко най-лошо. Само гадни образци за подражание от проститутката на улицата до министър-председателя. И не ми приказвай седесарски приказки защото не ми минават.
С обич. Куш.
Гражданите на което и да е общество не могат да бъдат възпитани чрез пропаганда.
А когато ценностите са системно унищожавани в продължение на повече от 60 години, когато човешкото достойнство е било мачкано десетилетия от партийните гаулайтери и е на власт позицията на мирната главица, няма наистина какво да се очаква. Тези, които видяха, че животът им изтича и заминаха, се оказаха 1,5 млн.
А в блога ми няма цензура, всеки може да си казва мнението...
06.02.2011 20:00
С обич. Куш.
Мисленето ми винаги е било такова. Аз не съм "модерен" демократ. От онези, потомствените, съм... Но да оборваш комунисти е дело загубено, предпочитам и други хора да напишат коментари. Да видим дали така мислят...
06.02.2011 20:44
Статията й е напълно безсмислена.
Между другото, не се сърдИ на Кушел. Барух и Андреев също са комунисти.
Поздрави.
Но тази статия е твЪрде тенденциозна!
Извинявай - кой прие десари да водат опозицията навремето?
Защо приемат препраните пари в техните банки?!
значи - който си плаща е почтен, а за безобразията, които стават е виновен народа, щото си мълчи...
Това е лицемерие!
Европейско...
06.02.2011 21:24
07.02.2011 12:20
Не е важно кой какъв е , а казаното да е вярно!
Може да не се харесва някому, но DW казва истината за нас - второкласна държава от третия свят, която приеха в ЕС извън критериите му за членство, на която политическите решения на ЕС не могат да повлияват и тя си остава в безвремието на посткомунизма.
Подкрепям изцяло заключението - "нейното население продължава да се отнася с безразличие към собствената си съдба"!
Ние само географски сме в Европа, в свъщност сме на 1300 км на изток и 60 години назад- нека не се самозалъгваме и не си правим илюзии.
Какво й липсва на България?"
Точно това, Еми Барух, точно това...:)
Никос
Да, имаме си постиженията на времето, но нищо не сме направили тези постижения да се превърнат в коз за възход на страната ни. Те си съществуват в съзнанието на всеки един българин априори - както са го научили в семейството и ранните училищни години. Но никой не го е накарал да разсъждава - нашето училище до смърт мрази да учи децата да разсъждават и да имат мнение по изучаваните теми. Що се касае до референдумите - правото на референдум също се извоюва! За социалистическото селско стопанство мога да ти говоря до утре, защото баща ми остави живота си в него - това беше най-отвратителната форма на ескплоатация, отравяне и разхищение на земеделските земи и тяхната продукция - но това не е по темата!
ketcakuatl - за щастие сбърка цифрата министъра! : ))) После се извини, ама нали знаеш, че не са случайни лапсусите, все отнякъде му се е въртяла такава цифра... Може пък да е искал да повиши ефективността на образованието с 48% или да повиши учителските заплати : )))...
Ган, не ми се спори кое е безсмислено и кой е комунист, това е въпрос на собствена преценка... Струва ми се, че Еми Барух беше сред основателите на организация "Цион", която не гъмжеше от хора с леви убеждения : )...
demonwind, като човек, живеещ на Запад, вероятно си най-близо до истината, защото преценката ти е многостранна.
Боре, Док, вашите коментари няма с какво да ги допълвам, освен с добри чувства към вас : )...
07.02.2011 14:29
А че се намериха доста хора, на които им се плаща, за да компрометират демокрацията, за да могат ограничените духом да плюят по нея, да са мнозинство и да не дават шанс на страната да се развива - това вече и от малките деца се знае!
Гражданското общество се гради от отговорни хора. Ние сме всичко друго, но не и това - или чакаме другите, или се оправдаваме с тях.
07.02.2011 15:02
Що се отнася до сбъркването на държавата - питам те - можеш ли да ми посочиш една партия от действуващите в момента, която да не е създадена от ДС?
Освен това мислиш ли че у нас има капитализъм и пазарни отношения, каквито са например - в Япония(умишлено не споменавам Сащ, Канада, Германия, Британия).
Ако няма - то тогава как го наричаш (казано по твоя казауистичен начин) обществено-политическия и икономически строй у нас?
Отговори ми конкретно на въпросите - не ме питай що в Япония не обичат американците.
07.02.2011 15:06
http://www.youtube.com/watch?v=FdiHjKPHDf0
Бих те помолил да обърнеш внимание на очите - и най-вече на това което има в тях.Това е нещото,което в най-голяма степен донесе 20-годишното демократизиране на нормалният българин.Нещото което,доколкото знам,е било забравено преди 20 години.
07.02.2011 15:09
07.02.2011 15:13
Аз не поддържам политическа сила. Аз поддържам политическия принцип, който считам, че е най-ползотворен за страната ми. Която партия защищава този политически принцип - ще получи гласа ми един ден! И ще го загуби, ако отстъпи от него!
Е, че това е стар комунистически трик - да ти внушат, че за нещо си виновен и оттам нататък, все ти натякват, че нещо не си направил...
Рецидивите на този "стил" може да ги видите в бат ви Бойко - на него все някой му е виновен, в пасмината "експерти", които шетат по телевизиите от сорта на Каролев - на тях пък хората са виновни - все не могат да я увеличат тази пуста производителност - или пък са мързеливи или със "сбъркан чип"...
Kushel е безспорно прав за възпитанието (в широкия му смисъл) - трябва да се възпитават децата, гражданите, да се обучават работниците, експертите и пр. Тези неща не възникват от нищото (както мухата винарка!), а дълго и търпеливо се градят... така се създава НАЦИЯ!
ТОва в което не е прав, е че за случващото се тук е виновна ДЕМОКРАЦИЯТА! НАпротив - това може да се случи навсякъде, където същността на ДЕМОКРАЦИЯТА се подмени с някакви псевдоатрибути!
За съжаление комунизма дори и кризи не може да ражда. Само "недоносчета". Поне така се изрази вашият мъдър вожд - другаря Тодор Живков, когато накрая му дойде малко акъла. Той самият го проумя; защо ли?..
Не, като не ти се спори - недей тогава да спориш. Само й виж начинът на мислене, обърни повече внимание на статиите й, защото е очевидно, че почти не я познаваш като анализатор. Нито нея, нито Андреев. Само обърни внимание на внушението й - ЕС ни е приел през 2007-а такива, каквито сме, но вината за това едва ли не погрешно и прибързано приемане е неясно защо наша, "на народа". И нямало "гражданско общество" у нас, което е просто поредната глупост дотолкова, доколкото не е ясно какво изобщо разбира тя под "гражданско общество". Ежедневни протести, искания и претенции ли, за щяло и нещяло?
Примерът ти с основателите на "Цион" е напълно несъстоятелен. Няма да пояснявам защо. След твърдението ти, че "Вашингтон Поуст" е лява медия, не ме учудва, че възприемаш Еми Барух и Александър Андреев като "десница" :))
Поздрави.
п.п. Борисе Тодоров, коментар 14, изобщо не се опитвай да се обръщаш към мен. И моля най-учтиво, не коментирай мои мнения, защото отговор няма да има.
Просто подозирам, че работиш някъде из политическите фондации, защото само техните кадри имат този тип на разсъждения - т.е. само те имат право да интрепретират действителността и точно този начин е правилният...
Като избегнем дефинициите на Уики-то, може ли да ми дадеш някакво разбираемо определение за гражданско общество?
Поздрави!
А къде работя, какво работя, какво не работя и така нататък, тия неща не ти влизат в работата. Никога не съм прекрачвал границите извън виртуалното спрямо теб, знам ги, и изисквам същото.
Определение за гражданско общество? Да не ме емнеш после, че пак нещо ти внушавам? Ще ти отговоря на питането по два начина. Първо, от много време насам присъдите се издават "в името на народа".
... следва
Ще ти отговоря на питането по два начина. Първо, от много време насам присъдите се издават "в името на народа". Нищо чудно след време присъдите да започнат да се издават "в името на гражданското общество". И второ - може би си чела или чувала за прочутата фраза на М. Тачър - "... There is no such thing as society! There are individual men and women and there are families and no government can do anything except through people and people look to themselves first".
http://www.margaretthatcher.org/document/106689
Поздрави.
08.02.2011 13:36
Но само спрямо твоята!
Много се засегна от споменаването само на възможност за професията ти... Но аз работя с хора и целият блог вече знае, че по професия съм лекар. Нормално е да са ми интересни не само мненията на хората, но и самите те, защото обикновено зад едно или друго виртуално мнение стои жив човек, проекция на реала, който го е формирал. Често пъти се хващам да правя незъснателни или не толкова несъзнателни психологически портрети на хората във виртуала, прото защото това ми е професионалната деформация. Предположението ми е пряко свързано с приятелския кръг, където съм се движила на младини и затова имам представа и от жаргона, и от нагласата и начина на мислене. Ако с това съм те обидила / всъщност не мисля, че те обидих, а просто те ядосах / извини ме!
Не мисля, че ставам за обект на внушения, така че ... продължаваме : )...
Поздрави!
Не знам дали написаното е за ЛС или не е. Не съм го "подкарал аз така", а просто ти отговорих там, където и ти си писала. Ако беше писала тия неща на ЛС, щях и аз да отговоря на ЛС, но тъй като си ги писала тук - затова отговорих тук. За мен това е без значение, мога да кажа това и публично, и непублично.
Не съм се засегнал от нищо. На мен самият много неща са ми интересни, но никога не досаждам на никого нито с въпроси, нито пък с догадки. Възприемам това като част от лична територия, и не влизам в нея. Ако някой ме покани да вляза - може да вляза, може и да не вляза, според зависи е, но сам да го направя - не, никога няма да стане. Виртуалното си е виртуално, и това никога не бива да се забравя. Ето виж, самото прекрачване на границата с реалното, съзнателно или не, ти е навредило - дотолкова, доколкото този разговор сега изобщо го водим. Затова границите трябва да се уважават, и да не се минават без нужното съгласие. Би трябвало да го знаеш много по-добре от мен, тъй като "работиш с хора", по твоите думи.
За доверието, не съм искал да те засегна. Няма как другояче да го кажа, освен така директно, за да обясня защо ти писах това за Барух и Андреев. Познавам ги като журналисти от години, и съм твърдо убеден в преценката си за тях. Разбира се, не я налагам на никого. Не е мой проблем кой какво си мисли за тях.
Поздрави.
http://nicodima.blog.bg/politika/2010/01/16/v-otgovor-na-tit-i-postinga-i-quot-dyrjavata-nachin-na-upotr.473773
Поздрави.
08.02.2011 14:46
Така ли? Добре :)) Надявам се, че можеш да ми дадеш пример за лява индивидуалност, или пък за десен колективизъм.
Каква собственост предпочиташ - 1) лична, или 2) обществена (колективна)?
Каква отговорност изискваш от висшестоящите - 1) лична, или 2) обществена (колективна)?
Какви права си склонна да дадеш на нисшестоящите - 1) лична, или 2) обществена (колективна)?
Ако клониш към отговор 1) и в трите въпроса, тогава не виждам противоречия между моето и твоето мнение. Ако обаче клониш към отговор 2), тогава вероятно си съгласна с теориите за "гражданско общество", развивани доста неубедително от левичари като Барух и Андреев.
Гражданите в представителните демокрации имат една основна отговорност - да изберат свои представители, които да защитават интересите и да прокарват идеите им. Да се противопоставят гражданите под формата на "гражданско общество", срещу властта на техните представители, избрани от тях в парламента - това си е чисто левичарство, представящо по един зле маскиран начин стария марксистки антагонизъм.
Освен това, има един куп начини твоето лично мнение да натежи, дори и тогава, когато си в малцинство. Достатъчно е да си активен, никой да не ти запушва устата и да знаеш за какво говориш.
Надявам се да разбираш разликата, за да не се отклоним в тая посока.
08.02.2011 22:30
Поздрави.
Може да постъпи и другояче - да спечели доверието и съгласието, говорейки едни неща на обществото, а като го получи - да направи това, което е искал, но не е посмял да го каже. Такива хора ги наричаме популисти, и те са такива, наистина, но за съжаление понякога се налага да излъжеш. Най-важното е през цялото това време неговите, на човека, собствени морални норми да останат стабилни, защото лъжата е черен път, който увлича и на първо място поразява теб, и чак след това другите. Затова ти писах за разликата между рационалните правила и моралните норми - защото няма нужда да налагаш нормите си на обществото. Тогава ще си обикновен диктатор за него, независимо дали нормите ти са прекрасни по същество.
10.03.2011 08:42
От двете страни на Балкана обаче не са се случили !!!необходимите културни натрупвания, които да доведат до онези общовалидни стандарти и поведенчески кодове, които позволяват свободното движение на хора в Шенгенското пространство.
Док )"
2. Айн Ранд - откъс от "Правата на човека"
3. Джубран Халил Джубран - още един текст за размисъл
4. Ошо и смелостта да разбереш себе си
5. Мистикът и неговата роза - Халил Джубран и Мей Зияде
6. Imagine Peace Tower
7. Един експериментатор в рока - Дейвид Боуи
8. Защитници на дивата природа
9. Джим Морисън
10. Пач Адамс
11. ELO - One Summer Dream
12. Из делниците на един луд - Д-р Тони Филипов
13. mediapool.bg
14. КАФЕНЕ@NET
15. СВОБОДАТА@COM
16. Общност на свободните хора
17. Биволъ /Wikileaks /
18. Блогът на Иван Бедров
19. Истината такава, каквато можеше да бъде!?
20. Планините на България - пътешествията на Коста
21. Блогът на Манол Глишев: ФРБ - Феодална Република България. Социализъм и феодализъм
22. Evrazol - Дзен икономика / коаните на Дянков /
23. Институт за радикален капитализъм "Атлас"
24. Театър на мечтите
25. Obshtestvo.net
26. Общество "Айн Ранд"
27. Уеб-кафе
28. Кулинарният блог на Гуени, Кайти и Маджик
29. Е-вестник