Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.03.2011 10:45 - ...комуто малко се прощава, той малко обича...
Автор: nicodima Категория: Лични дневници   
Прочетен: 13293 Коментари: 26 Гласове:
36

Последна промяна: 06.03.2011 10:48

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
44 И като се обърна към жената, рече на Симона: Видиш ли тая жена? Влязох в къщата ти, и ти вода за нозете Ми не даде; а тя със сълзи обля нозете Ми, и с косата си ги изтри. image
45 Ти целувка ми не даде; а тя, откак съм влязъл не е престанала да целува нозете Ми. image
46 Ти с масло не помаза главата Ми; а тя с миро помаза нозете Ми. image
47 Затова ти казвам: Прощават й се многото грехове; (защото тя обикна много); а комуто малко се прощава той малко обича. image
48 И рече й: Прощават ти се греховете.
Евангелие от Лука 7:44-48

Как да приемаме днешния ден за прошка?
Повечето от нас го приемат като формален празник - да се съберем семействата, да завъртим халвата, да изгоним "злите духове" с маските / които и без друго носим в ежедневието /, уж да си простим, а в сърцата си да продължим да носим гняв и неприязън...
Стигнем ли дотам, че да си прощаваме само на днешния ден, значи сме влезли в монотонното русло, оградено от обществената рамка.
Без да съм против традицията, никак не ми се иска да е така!
Трябва да се прощава всеки ден! Всеки ден трябва да сме жегнати отвътре от една или друга постъпка към когото и да е... Да гледаме в себе си, да разгадаваме и да опознаваме себе си, мотивите си за едно или друго действие, да търсим пътя към другия човек, който ще ни изведе към съгласие... Така ще "познаем" и другия... Иначе животът става ад...
И нека думите "Прости ми!" не  звучат официозно, както и не звучат думите от Новия Завет, а ние сме ги преиначили като смисъл  и действие в един-единствен ден, когато ги произнасяме, за да сме свободни да вършим грехове спрямо ближните си през останалите 364 дни от годината...
Забравили Христовите думи за смисъла на прошката и обясняващи защо има толкова много омраза и толкова малко любов в този иначе пъстър и красив свят.
Обясняващи ЗАЩО СМЕ САМОТНИ!

"Комуто малко се прощава, той малко обича!"

Да вникнем в смисъла на тези велики думи!
Днес е Христовото напомняне към нас!

">



Гласувай:
36



1. mafani - Прощавайте се, аз вече не мога
06.03.2011 10:51
А празници като този само затвърждават мнението ми, колко формални за всички ни са и прошката и добротата.
цитирай
2. nicodima - 1. mafani
06.03.2011 11:00
Ние сме превърнали този празник във формален. Редно е да обясним защо е така... За мен този празник е фалш, игран от всички нас, без да се вниква в смисъла на посланието на Христос!
Кой ли вече го е еня да вниква в тези послания?
В живота си срещнах доста хора, които се опитаха да съсипят живота ми, някои от тях - напълно съзнателно. Ако бях тръгнала да отмъщавам или да си мисля за тях всеки ден, щях да превърна живота си във функция на тяхната омраза... Не го направих... Нека си живеят според техните си закони, те самите живеят в ада от омраза, който са си съградили...
цитирай
3. pevetsa - Лука 17:3-4 3 Внимавайте на себе ...
06.03.2011 11:06
Лука 17:3-4
3 Внимавайте на себе си. Ако прегреши брат ти, смъмри го; и ако се покае прости му.
4 И седем пъти на ден ако ти сгреши, и седем пъти се обърне към тебе и каже: Покайвам се, прощавай му.
цитирай
4. mafani - А прости ли им, nicodima?
06.03.2011 11:08
Защото аз не мога да прощавам на такива.
И не, не съм добра християнка, знам си го, макар теологично да съм напълно наясно с религията. Да си добър християнин, означава да си и прекомерно за днешния ден добър човек. Ако си такъв обаче, рискуваш да те отнесат- буквално и преносно....
цитирай
5. nicodima - 4. mafani - в смисъла на определението в твоя постинг - да!
06.03.2011 11:25
"Прошката не означава потискане на гнева и раздразнението, а напълното освобождаване от тях чрез осъзнаване на причините, довели до появата на тези чувства, и оттам — намирането на по-рационален начин за преодоляване на дразнителя."
Но не съм забравила, разбира се! Само дето се водя от едно правило:
"За своя враг пещта не нажежавай,
та и самия теб да изгори!" : )
Шекспир, Хенри VІІІ
цитирай
6. nicodima - 3. pevetsa
06.03.2011 11:27
Виж и това е интересно: прошката е свързана с покаянието...
Но Христос казва и: "Прости им, защото те не знаят какво вършат!" Значи, не е задължително...
цитирай
7. aqualia - "Комуто малко се прощава, той малко обича!"
06.03.2011 11:52
"Комуто малко се прощава, той малко обича!" Остави ме безмълвна, знам го, усещам го и наистина е така, благодаря ти!
цитирай
8. sande - Поздрави,nicodima, за хубавия постинг с тези безсмъртни послания!
06.03.2011 12:42
Бъди жива и здрава и се радвай на Божията благодат, която си заслужила с добротата и човечността си.
цитирай
9. nicodima - Здравейте и простете : )...
06.03.2011 13:18
7. aqualia - Словата на Исус са оставили безмълвни много хора...
8. sande - Дълъг път трябва да извървим, докато разберем мисията си на този свят : )...
цитирай
10. stela50 - Чудесни мисли ,nicodima ...и силни послания .
06.03.2011 15:45
"Комуто малко се прощава, той малко обича!" ...вярно е ,благодаря ти .
Прошка ще поискам ,мила ...и прошка от сърце ще дам.
цитирай
11. monaliza121 - Хубаво ми е на този ден за прошка, ...
06.03.2011 16:52
Хубаво ми е на този ден за прошка, изпълнен с уважение и благородство.
Знам, че един ден не е достатъчен, но ако имаш и даваш прошка в този ден, ще почувстваш желание да бъде така и в други дни.
Приятна вечер, Никодима!:)
цитирай
12. magicktarot - Прости ми, Никодима, и простена да си!
06.03.2011 17:06
Чудесен постинг, замисля!... Ще допълня - добре е да има все пак един ден, който да е установен за прошка, защото можеше и един ден да няма в годината.:) Но този ден всъщност е замислен не само като обикновен един ден, а като начало на Великия пост - да се впуснеш в поста, който е отговорно и трудно нещо и води до пречистване, извисяване и доближаване до Бога, с възможно най-изчистена душа от гняв, омраза, сръдни и други, затлачващи Духа, щуротии и непотребности - кой доколкото може. Наистина, днес не сме религиозни, но много хора се обръщат към духовното без да са религиозни, и спазват някакъв вид пост, идва им отвътре. Поздрави!:)
цитирай
13. nicodima - 11. monaliza121,
06.03.2011 17:19
12. magicktarot - може би с добрите души е така : ))... Моята все се разкъсва от съмнения в човешката природа : )...
Затова ми простете, аз съм простила отдавна / ако е имало защо : ) /...
цитирай
14. magicktarot - 13. nicodima,
06.03.2011 17:42
nicodima написа:
12. magicktarot - може би с добрите души е така : ))... Моята все се разкъсва от съмнения в човешката природа : )...
Затова ми простете, аз съм простила отдавна / ако е имало защо : ) /...


И аз съм много предубедена към човешката природа, гледайки какви ужасии стават по света - все хора като мен ги правят. Не говоря само за дребни ежедневни дрязги, а за умиращи в мъчения, глад, нищета, престъпления... Но по отношение на прошката за човека и човешката природа разсъждавам в този диапазон: Бог прощава на човека и природата му, аз нещо повече ли съм от Бога, та да не прощавам... Не знам дали съм права, просто споделям... :)))
цитирай
15. nicodima - Маджик, точно така е,
06.03.2011 17:52
още повече, че въпросът за прошката стои отворен в доста религии... А страданията човешки са много - само пример с глада да дадем... И виновните за него... Неизчерпаема тема...
цитирай
16. cefulesteven - Прошката е дълбоко душевно, не п...
06.03.2011 18:08
Прошката е дълбоко душевно, не просто емоционално преживяване, а също тъй е преживяване на интелекта, защото прошката не означава, от човек автоматично да отпаднат всичките отговорности за неговите действия и това се отнася и за тези на които прощаваме и към нас, когато ни прощават.
Прошката се дава, преди всичко на човек поискал прошка, но например Свети архидякон Стефан, а и не само той, но и много други мъченици са се молили за палачите си: "Прости им Господи, те не знаят, какво вършат!" И въпреки, че са им простили, в Светото писание, не е премълчано за екзекуцията. Прошката не е да се затворят очите или да се забрави. Напротив, трябва да са широко отворени, трябва да се и помни, защото в това е смисъла на прошката, защото не се ли види и не се ли помни за какво е тя, много по-малък подвиг е тази прошка. Прошката не е оневиняване, не е и никак наивна. Напротив, зряла проява е. Тя не е стимул да се греши, както я тълкуват някои, възползвайки се от това, че постоянно им се прощава: от приятели, от съпруга, в служба, от закона и т.н.

Простено! Прости!
цитирай
17. nicodima - Цеф, като потвърждение на това, което казваш си позволих да копирам нещо:
06.03.2011 18:16
"Cпopeд някoи xopa би тpябвaлo дa пpoщaвaмe и дa зaбpaвямe, нo пpoшкaтa изисквa дa пoмним, a нe дa зaбpaвямe.
Aкo щe зaбpaвямe, нямa нуждa дa пpoщaвaмe. Aкo пpoстим и слeд тoвa зaбpaвим, стaвaмe уязвими зa същитe paни и в бъдeщe.
Пpoшкaтa нe изличaвa спoмeнa, a пo-скopo гo тpaнсфopмиpa."

Това е от книжката "Силата на прошката" на Eвepeт Л. Уъpтингтън Mлaдши, която не само синтезира световната мъдрост в тази посока, но и разкрива дълбокото значение на смисъла на прошката като мисъл и дело.
Простено! Прости!
цитирай
18. cefulesteven - "Cпopeд някoи xopa би тpяб...
06.03.2011 18:21
nicodima написа:
"Cпopeд някoи xopa би тpябвaлo дa пpoщaвaмe и дa зaбpaвямe, нo пpoшкaтa изисквa дa пoмним, a нe дa зaбpaвямe.
Aкo щe зaбpaвямe, нямa нуждa дa пpoщaвaмe. Aкo пpoстим и слeд тoвa зaбpaвим, стaвaмe уязвими зa същитe paни и в бъдeщe.
Пpoшкaтa нe изличaвa спoмeнa, a пo-скopo гo тpaнсфopмиpa."

Това е от книжката "Силата на прошката" на Eвepeт Л. Уъpтингтън Mлaдши, която не само синтезира световната мъдрост в тази посока, но и разкрива дълбокото значение на смисъла на прошката като мисъл и дело.
Простено! Прости!



Много, много ти благодаря за този текст. Не бях го чел! Споделям го напълно!
цитирай
19. tit - За да дадем прошка, първо трябва да простим на себе си!:)
06.03.2011 18:47
Затова непростимостта е самоубийствена. И не - прошката не те прави по-уязвим, прави те по-висок!:))

Прости ми, Никодима; аз прощавам!:)
цитирай
20. tili - Най-трудно е да
06.03.2011 19:02
простиш на себе си. И да дадеш непоискана прошка. Но - трябва да се опитва. Всеки ден!
Прощавам, прости!:)
цитирай
21. iliada3 - Ден за прошка!
06.03.2011 20:32
Дошла съм прошка да диря,мила!
цитирай
22. kasnaprolet9999 - Така си е, човек който носи вина не ...
06.03.2011 21:03
Така си е, човек който носи вина не може да вибрира в областта на високите честоти, където е любовта. За това се учим цял живот, някои успяват да си научат уроците. За това трябва всеки ден да се мисли, а днес е една традиция и помага само на тези, на които не им е достигнала смелост да поискат прошка. За много други е просто проформа, от което няма никакъв смисъл.
цитирай
23. ckarlet - Харесаха ми изписаните мисли. Т...
06.03.2011 21:16
Харесаха ми изписаните мисли. Трябва да се прощава всеки ден!
Прекрасен постинг! Поздрави!
цитирай
24. nicodima - За дирещите и даващи прошка:
06.03.2011 21:34
tit, tili, iliada3, kasnaprolet9999, ckarlet - Простено и простете!

kasnaprolet9999, съгласна съм с тежестта на вината. Понякога и като простим, тя продължава да ни раздира. Прошката към себе си за съжаление не ни оневинява, но ни прави по внимателни в бъдеще...
цитирай
25. miaa - Прости ми мила!
06.03.2011 23:36
И аз ти прощавам! Трябва да си прощаваме наистина, всеки път, когато се нараняваме.
цитирай
26. nicodima - Простено и прости, Миа!
07.03.2011 06:59
Въпросът е да осъзнаем силата на прошката в ежедневието. Ето, празникът мина, да видим какво ни очаква...
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: nicodima
Категория: Други
Прочетен: 1908413
Постинги: 245
Коментари: 3247
Гласове: 19197
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. Айн Ранд
2. Айн Ранд - откъс от "Правата на човека"
3. Джубран Халил Джубран - още един текст за размисъл
4. Ошо и смелостта да разбереш себе си
5. Мистикът и неговата роза - Халил Джубран и Мей Зияде
6. Imagine Peace Tower
7. Един експериментатор в рока - Дейвид Боуи
8. Защитници на дивата природа
9. Джим Морисън
10. Пач Адамс
11. ELO - One Summer Dream
12. Из делниците на един луд - Д-р Тони Филипов
13. mediapool.bg
14. КАФЕНЕ@NET
15. СВОБОДАТА@COM
16. Общност на свободните хора
17. Биволъ /Wikileaks /
18. Блогът на Иван Бедров
19. Истината такава, каквато можеше да бъде!?
20. Планините на България - пътешествията на Коста
21. Блогът на Манол Глишев: ФРБ - Феодална Република България. Социализъм и феодализъм
22. Evrazol - Дзен икономика / коаните на Дянков /
23. Институт за радикален капитализъм "Атлас"
24. Театър на мечтите
25. Obshtestvo.net
26. Общество "Айн Ранд"
27. Уеб-кафе
28. Кулинарният блог на Гуени, Кайти и Маджик
29. Е-вестник